Jerawat teruk (breakout)


balqis.amalina 7 bulan

Hello doktor. Saya wanita berumur lingkungan 25-30 tahun, belum berkahwin. Awal tahun baru-baru ini saya pergi menunaikan umrah. Saya mengambil pil Sunolut untuk menahan haid. Sejak pulang dan saya berhenti mengambil pil tersebut, muka dan badan bhgn blkg saya banyak dinaiki jerawat (breakout). Sedangkan sebelum saya ambil pil tersebut, agak jarang untuk saya dinaiki jerawat. (Mungkin jerawat naik sewaktu saya haid saja).

Jadi, adakah ada cara untuk saya ambil agar dapat pulihkan kulit dan kembali seperti dahulu?

Dr Ramzdhan 7 bulan
General Practitioner

Salam sejahtera, terima kasih atas soalan yang diajukan.

Jawapan ini adalah keterangan am tentang masalah yang anda hadapi. Sila klik pada link ini (DoctorOnCall) untuk bercakap dengan pihak kami.

Berdasarkan keterangan yang anda berikan, kenaikan jerawat pada muka anda boleh disebabkan perubahan hormon yang tidak seimbang (selepas berhenti mengambil pil Sunolut), pori muka yang kotor, sejarah keluarga, merokok ataupun tekanan emosi. Bagi mengurangkan masalah ini anda boleh:

  • Cuci muka anda sekurang-kurangnya 2 kali sehari dengan pencuci muka yang lembut
  • Elakkan daripada menggunakan kosmetik yang berasakan minyak
  • Pilih pencuci muka atau serum yang mengandungi niacinamide, salicylic acid atau benzoyl peroksida untuk mengurangkan pengeluaran minyak
  • Amalkan pemakanan sihat
  • Bersenam untuk membaiki pengaliran darah ke muka
  • Kurangkan stress

Sekiranya masalah ini berlanjutan serta memudaratkan kesihatan anda, anda disarankan untuk merujuk masalah ini dengan lebih lanjut kerana maklumat tambahan serta pemeriksaan adalah diperlukan sebelum kesimpulan dapat dibuat. Anda boleh berjumpa dengan doktor anda ataupun klik pada link ini (DoctorOnCall) untuk bercakap dengan pihak kami secara atas talian. Privasi anda akan kami jaga. Terima kasih.

Last Updated: Tue Jul 23 2019 11:43:17 GMT+0800 (+08)
4.88
Tanya Doktor Dalam Talian
Dalam mesyuarat sepanjang hari?
Hubungi seorang doktor dalam talian!
Tanya Doktor dalam Talian
Anonymous
Belakang Badan Berjerawat Saya wanita berusia 24 tahun dan mengalami masalah jerawat pada belakang badan yang boleh dikatakan teruk juga. Saya ada membaca bahawa jerawat yang terjadi itu adalah kerana pembiakan demodex mites p… Baca lagi...
nishadfina04
Masalah jerawat di muka Saya gadis 15 tahun dan mengahadapi masalah jerawat di dahi dan di pipi. Baca lagi...
Sulit
Suntikan vitamin c pada kulit saya berusia 19 tahun,saya memiliki kulit sensitif hingga setiap produk yg sye pakai tidak memberi kesan positif pada kulit…oleh sebab itu,saya ingin buat suntikan vitamin c menggunakan jenama j… Baca lagi...
Anonymous
Fungal acne & gatal-gatal saya wanita 27 tahun. dalam bebrapa bulan kebelakangan ini saya mengalami masalah kulit di bahagian muka, celahan kelengkang. untuk muka, saya ada terbaca mengenai fungal acne, saya tak tahu nak atasi… Baca lagi...
Anonymous
Kulit sensitif mengelupas akibat ubat jerawat Saya Yana berumur 24. Kulit kombinasi. Saya Ada masalah kulit muka sensitif tegang dan mengelupas. Akibat Salah pakai produk dan saya Ada pakai krim jerawat. Buat kulit jadi seperti saya nyatakan tadi… Baca lagi...
Tanya Doktor Percuma Diskaun Hingga RM12 bagi Ubat & Suplemen