Tanya Doktor

Forum Kesihatan
#1 Malaysia

Masalah bisul dan benjolan

Dijawab oleh: Dr Nur Syuhada binti Zulkifli

Dikemaskini pada: Januari 18, 2020 1:22 AM

Sulit 2 bulan

Saya lelaki berumur lingkungan 20 an, masalah ni bermula apabila sebelum ni saya ada bisul di bahagian belakang peha kiri dan pecah selepas beberapa hari. Pertanyaan saya ialah, bisul saya tu tidak lagi keluar darah (sudah empat hari) atau nanah dan bile dirasa seperti kulit sudah menutupi lubang bisul tu, cuma ia meninggalkan bejolan berwarna merah gelap.

Adakah benjolan itu parut disebab kan sudah 4 hari tiada apa perubahan padanya atau ia adalah bisul juga?

Dr Nur Syuhada binti Zulkifli 10 bulan
General Practitioner

Salam sejahtera, terima kasih atas soalan yang anda ajukan.

Jawapan ini adalah keterangan am tentang masalah yang anda hadapi. Sila klik pada link ini (DoctorOnCall) untuk bercakap dengan pihak kami.

Berdasarkan keterangan di atas, kami memahami kebimbangan anda tentang masalah yang dihadapi. Untuk makluman anda, jika ia telah kering, kebiasaannya bisul tersebut dalam proses penyembuhan.

Namun, jika ia kembali bernanah dan berdarah, anda disarankan untuk mendapatkan rawatan.

Oleh itu, maklumat lanjut diperlukan bagi mengenalpsti punca sebenar masalah anda. Sila klik pada link (DoctorOnCall) untuk menghubungi doktor ataupun pada link (DoctorOnCallEPharma) untuk bercakap dengan pihak farmasi kami secara atas talian. Privasi anda akan kami jaga. Terima kasih.

Dikemaskini pada: Sat Jan 18 2020 01:22:34 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)
4.89
Konsultasi Atas Talian
Dapatkan nasihat doktor dan pakar tentang bisul secara online dari mana jua anda berada tanpa perlu menunggu giliran.
Konsultasi Doktor RM19.99 Konsultasi Pakar Dari RM80
Saringan Kesihatan PERCUMA
Mencegah adalah lebih baik daripada mengubati. Adakah anda sedia untuk melawan jangkitan? Ketahui dalam 5 minit!
Mula Saringan Kesihatan PERCUMA
Sulit
Payudara sakit sebelah kiri. Bukan di puting. Tapi di kwasan trsebut belah bawah Saya berumur 27 tahun. Pagi tadi saya ada terasa sakit di payudara sebelah kiri. Mcm bisul pun ada. Boleh bagi penerangan sikit doktor? Baca lagi...
8 bulan
iffakamalludin19
Bisol di ketiak Dan nanah Apakah punca bisul di ketiak Dan cara nak nak merawatnya. Baca lagi...
11 bulan
Sulit
Bisul kelihatan sudah sembuh tetapi masih keluar cecair berwarna kuning Saya ingin bertanya adakah normal sekiranya bisul yang kelihatan sudah sembuh tetapi masih keluar cecair berwarna kuning cair. Saya sudah ke klinik Dan makan ubat antibiotic sehingga habis. Pada… Baca lagi...
10 bulan
Sulit
Terdapat bisul di bahagian dubur Saya telah mengalami bisul selama 3 hari… tetapi dalam masa tiga hari ini bisul sya belum menunjukkn mata… bagaimanakah untuk menyembuhkan bisul saya yang berada di bahagian dubur … dan berapa l… Baca lagi...
7 bulan
Sulit
Bisul kat pinggang kerap tumbuh,lebih dari 1 Saya ev,ada masalah bisul walaupun kerap mandi jaga kebersihan tetap tumbuh bisul.1bisul dah sembuh tp selepas 3mggu,ada bisul baru tumbuh lagi kat pinggang sebelah lebih dari 1. Baca lagi...
17 hari