Sebahagian daripada doktor di DoctorOnCall


Dr Sashini Seeni

Perubatan Am

Dr M Ramzdhan

Perubatan Am

Dr Nathaniel Ho

Perubatan Am

Dr Rashid Khan

Perubatan Am

Dr Nurhayati

Perubatan Am

Dr Sri Viknarajan

Perubatan Am

Dr Fatahiyah

Perubatan Am

Dr Nur Syuhada

Perubatan Am

Dr Lee Chin Meng

Perubatan Am

Dr Mohamad Kashfi

Perubatan Am

Bahasa Melayu & Bahasa Inggeris
Doktor-doktor kami boleh menulis dalam Bahasa Melayu & Bahasa Inggeris
Doktor bertauliah
Semua doktor di DoctorOnCall adalah berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia
Privasi Terjamin
Sebarang data anda tidak akan didedahkan kepada mana-mana pihak
Pantas Dan Cekap
Sebarang pertanyaan anda akan dijawab oleh doktor degan segara
*Forum ini terbuka kepada umum. Elakkan daripada berkongsi maklumat sulit anda seperti no telefon dan email kerana ia boleh dilihat oleh orang lain.
Hantar Secara Sulit

Berikan tajuk untuk masalah kesihatan anda
*Tajuk anda mestilah melebihi 20 patah perkataan
Terangkan dengan lanjut masalah kesihatan yang anda alami
*Penerangan anda mestilah melebihi 20 patah perkataan
Sila masukkan alamat emel anda supaya kami dapat menghantar jawapan bagi soalan anda

Forum Kesihatan
#1 Malaysia

Kebarangkalian LUPUS/SLE

Dijawab oleh: Dr Sri Viknarajan

Dikemaskini pada: Mei 21, 2020 3:07 AM
Sulit 14 hari

Saya berumur dalam 28 tahun. saya ada melihat satu sharing berkenaan sesetengah ubat boleh menyebabkan LUPUS, iaitu satu keadaan yang mana sistem antibodi badan menyerang sel sel sihat (betulkan jika salah). Dan menerusi pembacaan, ubat ISonazaid merupakan salah satu faktor. Jadi boleh terangkan keberangkalian berlakunya LUPUS pada mereka yang mengambil ubat Isonazaid itu? jangkamasa simptom, jenis simptom dan lain lain yang berkaitan. Setakat ini setelah sebulan tiada apa apa yang berlaku termasuk kekebasan yang mana dikatakan kesan biasa yang dialami oleh pesakit. *Pengambilan adalah untuk cegah Tibi dan pesakit juga mengambil Haart

Salam sejahtera, terima kasih atas soalan yang anda ajukan.

Jawapan ini adalah keterangan am tentang masalah yang anda hadapi. Sila klik pada link ini (DoctorOnCall)untuk bercakap dengan doktor

Berdasarkan keterangan di atas, kami memahami kebimbangan anda tentang gejala/masalah yang dihadapi. Untuk makluman pihak anda,Sistemik lupus eritematosus (SLE), atau lupus, adalah penyakit kronik “autoimmune” di mana antibodi seseorang bertindakbalas dengan tisu badan seseorang pesakit itu sendiri. Ini menjejaskan beberapa bahagian sistem tubuh seperti kulit, sendi, buah pinggang, paru-paru, sistem saraf, atau organ-organ lain di dalam badan

Setiap pesakit mempunyai gejala yang berbeza-beza, iaitu samada sederhana atau serius.Gejala SLE yang lazim ialah sendi bengkak dan sakit (arthritis), demam yang tidak diketahui puncanya, dan keletihan yang amat sangat. Terdapat juga tompok-tompok merah (malar rash) di pipi dan hidung seperti bentuk “kupu-kupu”. Ruam juga boleh timbul di muka dan telinga, di bahagian atas kedua lengan dan tangan, bahu dan dada. Oleh kerana pengidap SLE sensitif kepada cahaya matahari (fotosensitif) tompok-tompok merah ini akan menjadi lebih teruk selepas terdedah kepada matahari.

Berbalik kepada soalan anda berkenaan dengan ubat isoniazid yang akan menyebabkan masalah lupus, perkara ini masih dalam kajian dan belum ada keputusan kajian yang pasti. Sila klik pada link ini (DoctorOnCall) untuk bercakap dengan pihak kami secara peribadi melalui atas talian. Terima kasih.

AdobeStock_41699827

Dikemaskini pada: Thu May 21 2020 03:07:11 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)
4.87
Tuntut RM300 Ujian COVID-19 >
Tanya Doktor Percuma Hadiah Tunai RM30 eFarmasi