Sebahagian daripada doktor di DoctorOnCall


Dr Sashini Seeni

Perubatan Am

Dr M Ramzdhan

Perubatan Am

Dr Nathaniel Ho

Perubatan Am

Dr Rashid Khan

Perubatan Am

Dr Nurhayati

Perubatan Am

Dr Sri Viknarajan

Perubatan Am

Dr Fatahiyah

Perubatan Am

Dr Nur Syuhada

Perubatan Am

Dr Lee Chin Meng

Perubatan Am

Dr Mohamad Kashfi

Perubatan Am

Bahasa Melayu & Bahasa Inggeris
Doktor-doktor kami boleh menulis dalam Bahasa Melayu & Bahasa Inggeris
Doktor bertauliah
Semua doktor di DoctorOnCall adalah berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia
Privasi Terjamin
Sebarang data anda tidak akan didedahkan kepada mana-mana pihak
Pantas Dan Cekap
Sebarang pertanyaan anda akan dijawab oleh doktor degan segara
*Forum ini terbuka kepada umum. Elakkan daripada berkongsi maklumat sulit anda seperti no telefon dan email kerana ia boleh dilihat oleh orang lain.
Hantar Secara Sulit

Berikan tajuk untuk masalah kesihatan anda
*Tajuk anda mestilah melebihi 20 patah perkataan
Terangkan dengan lanjut masalah kesihatan yang anda alami
*Penerangan anda mestilah melebihi 20 patah perkataan
Sila masukkan alamat emel anda supaya kami dapat menghantar jawapan bagi soalan anda

Forum Kesihatan
#1 Malaysia

Tidak boleh tidur malam

Dijawab oleh: Dr Sri Viknarajan

Dikemaskini pada: Disember 11, 2019 1:54 AM
Sulit 7 bulan

Saya remaja 17 tahun. Baru2 ni saya lemah dan susah untuk tidur malam. Bila pagi baru saya akan tidur. Bila saya bangun. Saya rasa mual dan pergi ke tandas. Tapi saya tak muntah. Saya jalan untuk ke bilik. Tiba2 saya jatuh tanpa sebab. Saya sedar bila saya dah jatuh sbb rasa sakit. Kenapa ye?

Salam sejahtera, terima kasih atas soalan yang diajukan.

Jawapan ini adalah keterangan am tentang masalah yang anda hadapi. Sila klik pada link ini (DoctorOnCall) untuk bercakap dengan pihak kami.

Berdasarkan keterangan di atas, kami memahami kebimbangan anda tentang gejala/masalah yang dihadapi. Untuk makluman pihak anda/puan/tuan, secara amnya, insomnia mempunyai tiga kelas yang mempunyai penyebab yang berbeza:

Insomnia Sementara: Masalah ini selalunya disebabkan oleh perubahan jangka pendek kepada keadaan persekitaran atau emosi.

Insomnia Jangka Pendek: Punca masalah sukar tidur yang disebabkan oleh insomnia jenis ini ialah kejadian besar yang berlaku dalam kehidupan harian seseorang.

Insomnia Kronik: Insomnia kronik boleh berlaku sekiranya insomnia jangka pendek berlarutan dan tidak dirawat. Insomnia jenis ini biasanya berlangsung daripada beberapa bulan hingga beberapa tahun.

Punca seseorang sukar tidur termasuklah:

  • Stres dalam kehidupan harian
  • Pelancongan dan jadual kerja yang menggangu masa tidur
  • Amalan tidur yang kurang memuaskan seperti penggunaan komputer atau telefon bimbit sebelum tidur.
  • Makan dalam kuantiti yang besar sebelum tidur
  • Penyakit-penyakit psikiatri seperti kemurungan dan keresahan. Bagi sesetengah kes insomnia, sukar tidur tanda sakit mental.
  • Sesetengah ubat asma, ubat darah tinggi, ubat tahan sakit dan ubat selesema.
  • Masalah kesihatan yang lain seperti kanser, diabetes, penyakit jantung, asma, pedih ulu hati, penyakit tiroid dan penyakit Alzheimer.
  • Kafein, nikotin (bahan racun dalam rokok) dan minuman arak

Kami menasihatkan anda mengamalkan tidur yang baik;

  • Cuba menetapkan waktu tidur dan waktu bangun anda
  • Kurangkan tidur pada waktu siang
  • Dapatkan nasihat doktor tentang ubat-ubatan yang anda sedang ambil kerana sesetengah ubat boleh menyebabkan insomnia.
  • Kurangkan pengambilan kafein dan minuman arak. Berhenti merokok.
  • Tidak bersenam semasa berdekatan dengan masa tidur. Bersenamlah pada waktu siang kerana senaman yang mencukupi boleh membantu kita tidur nyenyak.
  • Tempat tidur haruslah digunakan untuk tidur atau hubungan kelamin sahaja. Elakkan bekerja atau menonton televisyen di dalam bilik tidur.
  • Elakkan makan malam yang terlalu berat terutamanya semasa berdekatan dengan masa tidur.
  • Amalan yang tetap sebelum tidur adalah sangat digalakkan. Antara contoh amalan ini termasuklah memberus gigi dan membasuh muka.
  • Pakailah pakaian yang selesa semasa tidur
  • Kurangkan cahaya dan bunyi bising di dalam bilik tidur yang boleh menjejaskan kualiti tidur
  • Jika susah masuk tidur, bangun dan cubalah membaca di bilik yang lain sehingga mengantuk.

Untuk mengetahui punca masalah yang anda hadapi dengan tepat, maklumat lanjut adalah diperlukan sebelum kesimpulan boleh dibuat. Oleh itu, anda amat disarankan untuk merujuk masalah ini kepada doktor dengan kadar segera. Klik pada link ini (DoctorOnCall) untuk bercakap dengan pihak kami secara peribadi melalui atas talian bagi mendapatkan penerangan dan nasihat atau rawatan yang diperlukan. Terima kasih.

AdobeStock_41699827

Dikemaskini pada: Wed Dec 11 2019 01:54:21 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)
4.87
Tuntut RM300 Ujian COVID-19 >
Tanya Doktor Percuma Hadiah Tunai RM30 eFarmasi