Forum Kesihatan
#1 Malaysia

Tapak tangan berpeluh (Hyperhidrosis)

Dijawab oleh: Dr Sri Viknarajan

Dikemaskini pada: Disember 8, 2019 2:26 AM

azmie8686 3 bulan

Slm doc… saya lelaki berumur 33 tahun… masalah saya adalah kerap berpeluh di bahagian tapak tangan dan juga bahagian kaki… masalah yg saya alami ini sejak dari saya sekolah rendah dan semakin teruk apabila saya dewasa dan saya rasa malu apabila bersalaman dgn kwn2 serta merasa sgt tidak selesa melakukan tugas di tempat kerja… kalau boleh saya nak melakukan ets agar masalah ini dapat diselesaikan… saya tak tahu lg nak buat mcm mana… saya harap doc dpt membantu saya menyelesaikan masalah saya yg sudah lama menghantui diri saya ini……terima kasih…

Dr Sri Viknarajan 9 bulan
General Practitioner

Salam sejahtera, terima kasih atas soalan yang diajukan.

Jawapan ini adalah keterangan am tentang masalah yang anda hadapi. Sila klik pada link ini (DoctorOnCall) untuk bercakap dengan pihak kami.

Kuat berpeluh atau lebih dikenali sebagai hiperhidrosis adalah keadaan yang menyebabkan seseorang berpeluh dengan banyak. Peluh boleh berlaku dalam apa jua situasi seperti cuaca sejuk atau tanpa pencetus sama sekali. Ia juga boleh disebabkan oleh masalah kesihatan lain seperti ‘menopause’ atau hipertiroidisme/‘hyperthyroidism’. Hiperhidrosis boleh menyebabkan ketidakselesaan.

Hiperhidrosis boleh dibahagi kepada “idiopathic hyperhidrosis” dan “secondary hyperhidrosis”.

  • Hiperhidrosis idiopatik/”Idiopathic hyperhidrosis
    “Idiopatik” bermaksud “sebab yang tidak diketahui.” Dalam kebanyakan kes, hiperhidrosis adalah setempat. Orang dengan hiperhidrosis primer biasanya berpeluh dari sejenis kelenjar peluh tertentu yang disebut kelenjar peluh eccrine. Kelenjar peluh eccrine sangat banyak di kaki, telapak tangan, muka dan ketiak.
  • Hiperhidrosis sekunder/Secondary hyperhidrosis
    Jenis ini lebih cenderung menyebabkan seseorang berpeluh semasa tidur. Dalam kes ini, terdapat sesuatu yang menyebabkan hiperhidrosis, iaitu masalah kesihatan atau ubat.

Tiada ubat untuk hiperhidrosis idiopatik, namun, ada cara untuk membantu atasi gejala peluh berlebihan, antaranya:

  • Antiperspiran : Deodoran tidak menghentikan peluh, tetapi semburan antiperspiran boleh membantu. Sesetengah antiperspirator preskripsi termasuk aluminium klorida boleh menjejaskan kelenjar peluh.
  • Iontoforesis : Rawatan ini menggunakan impuls elektrik peringkat rendah untuk melumpuhkan kelenjar peluh buat sementara waktu.
  • Ubat antikolinergik : Ubatan ini menjejaskan isyarat saraf untuk kelenjar peluh.
  • Botox : Suntikan Botox adalah cara untuk menghentikan saraf untuk sementara waktu dari terus menghasilkan peluh secara berlebihan. Ia diluluskan untuk rawatan peluh bawah perut yang berlebihan.
  • Pembedahan : pemotongan saraf di dada yang merangsang penghasilan peluh yang berlebihan yang dikenali sebagai “sympathectomy thoracic” dan pembedahan untuk membuang beberapa kelenjar peluh di kawasan yang terlibat.
  • Hiperhidrosis sekunder sering boleh dirawat, walaupun cara yang betul untuk merawatnya bergantung kepada penyebabnya. Contohnya, hiperhidrosis yang disebabkan oleh hipertiroidisme boleh diatasi dengan merawat penyakit tiroid.

Oleh itu, anda disarankan untuk merujuk masalah ini dengan lebih lanjut kerana maklumat tambahan serta pemeriksaan adalah diperlukan sebelum kesimpulan dan rawatan dapat diberikan. Anda boleh klik pada link (DoctorOnCall) untuk menghubungi doktor ataupun pada link (DoctorOnCallEPharma) untuk bercakap dengan pihak farmasi kami secara atas talian. Privasi anda akan kami jaga. Terima kasih.

Dikemaskini pada: Sun Dec 08 2019 02:26:20 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)
4.87
Konsultasi Atas Talian
Dapatkan nasihat doktor dan Pakar Pakar Endokrinologi tentang masalah peluh secara online dari mana jua anda berada tanpa perlu menunggu giliran.
Konsultasi Doktor
RM19.99
Konsultasi Pakar
Dari RM80
Saringan Kesihatan PERCUMA
Mencegah adalah lebih baik daripada mengubati. Adakah anda sedia untuk melawan jangkitan? Ketahui dalam 5 minit!
Mula Saringan Kesihatan PERCUMA
Sulit
Peluh yang berlebihan dan berdebar debar Saya seorang yang sangat kuat peluh terutama pada muka. Saya tak dapat buat kerja sebab peluh ni. Saya boleh berpeluh sebab benda2 yang remeh cth : orang ramai di kedai sebab saya cepat nervous.… Baca lagi...
39 hari
Sulit
Tapak tangan dan kaki cepat berpeluh Saya remaja berumur 23 tahun. Saya mengalami masalah tapak tangan dan kaki cepat berpeluh walaupun dalam bilik yg guna aircond. Baca lagi...
3 bulan
Sulit
Tapak tangan berpeluh dan basah Apakah ubat yg patut sy ambil utk penyakit tapak tangan berpeluh ni? Baca lagi...
10 bulan
Sulit
Tangan sy dan tapak kaki sy selalu berpeluh sy daniel. 23 tahun. time sekolah pun dah berpeluh tangan. tp mai umur meningkat lagi menjadi peluh tapak kaki dan tapak tangan. apa cara untuk pulihkan seperti normal. Baca lagi...
12 bulan
Sulit
Badan rasa melekit selepas mandi dan basuh tangan tapi tak tahu sebab dr saya wanita berumur 23 tahun, dah 3 hari saya rasa badan melekit apabila mandi dan lepas mandi, dan tangan melekit apabila basuh tangan, tapi selepas itu macam biasa dan akan berulang bila ke… Baca lagi...
3 hari
Tanya Doktor Percuma Sambutan Hari Malaysia: Baucar RM15