Sebahagian daripada doktor di DoctorOnCall


Dr Sashini Seeni

Perubatan Am

Dr M Ramzdhan

Perubatan Am

Dr Nathaniel Ho

Perubatan Am

Dr Rashid Khan

Perubatan Am

Dr Nurhayati

Perubatan Am

Dr Sri Viknarajan

Perubatan Am

Dr Fatahiyah

Perubatan Am

Dr Nur Syuhada

Perubatan Am

Dr Lee Chin Meng

Perubatan Am

Dr Mohamad Kashfi

Perubatan Am

Bahasa Melayu & Bahasa Inggeris
Doktor-doktor kami boleh menulis dalam Bahasa Melayu & Bahasa Inggeris
Doktor bertauliah
Semua doktor di DoctorOnCall adalah berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia
Privasi Terjamin
Sebarang data anda tidak akan didedahkan kepada mana-mana pihak
Pantas Dan Cekap
Sebarang pertanyaan anda akan dijawab oleh doktor degan segara
*Forum ini terbuka kepada umum. Elakkan daripada berkongsi maklumat sulit anda seperti no telefon dan email kerana ia boleh dilihat oleh orang lain.
Hantar Secara Sulit

Berikan tajuk untuk masalah kesihatan anda
*Tajuk anda mestilah melebihi 20 patah perkataan
Terangkan dengan lanjut masalah kesihatan yang anda alami
*Penerangan anda mestilah melebihi 20 patah perkataan
Sila masukkan alamat emel anda supaya kami dapat menghantar jawapan bagi soalan anda

Forum Kesihatan
#1 Malaysia

Sering tidur lambat dalam seminggu

Dijawab oleh: Dr Sri Viknarajan

Dikemaskini pada: April 24, 2020 1:49 AM
Sulit 2 bulan

Saya remaja berumur 20 tahun, telah seminggu saya kerap tidur lewat. Kadang 5-7 pagi baru lena. Bangun jam 12-2pm. Saya tak tahu apa masalah saya. Adakah ia anxiety? Atau depression? Atau insomnia? Malah bukan seminggu yg baru utk saya tapi boleh kata dalam sebulan mesti ada seminggu tak boleh tidur awal.

Dr Sri Viknarajan 2 bulan
General Practitioner

Salam sejahtera.

Secara umumnya, insomnia merupakan ketidakupayaan untuk mendapatkan tidur secukupnya atau perasaan subjektif di mana seseorang itu berasa tidak puas walaupun telah diberi peluang untuk tidur dengan secukupnya.

Antara tanda-tanda insomnia adalah pengambilan jangka masa yang panjang dari masa melelapkan mata sehingga tidur, tidur yang tidak nyenyak, sering bangun awal daripada masa yang biasa dan keletihan dan perasaan mengantuk pada waktu siang.

Tidur adalah sangat penting untuk memastikan badan kita mempunyai tenaga yang mencukupi untuk keesokan hari. Oleh itu, insomnia boleh mendatangkan kesan-kesan negatif seperti tekanan emosi, risiko yang lebih tinggi untuk kemalangan serta kemerosotan prestasi kerja dan aktiviti harian.

Anda digalakkan untuk berjumpa denagn doktor untuk mengenal pasti punca untuk masalah anda. Rawatan yang terbaik akan diberi kepada anda, termasuk perkhidmatan kaunselling dan psikologi sekiranya anda mengalami tekanan emosi. Selain itu, anda digalakkan untuk mengamalkan tabiat tidur yang baik atau “good sleep hygiene”.

Dikemaskini pada: Fri Apr 24 2020 01:49:02 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)
4.87
Tuntut RM300 Ujian COVID-19 >
Tanya Doktor Percuma Hadiah Tunai RM30 eFarmasi