Sebahagian daripada doktor di DoctorOnCall


Dr Sashini Seeni

Perubatan Am

Dr M Ramzdhan

Perubatan Am

Dr Nathaniel Ho

Perubatan Am

Dr Rashid Khan

Perubatan Am

Dr Nurhayati

Perubatan Am

Dr Sri Viknarajan

Perubatan Am

Dr Fatahiyah

Perubatan Am

Dr Nur Syuhada

Perubatan Am

Dr Lee Chin Meng

Perubatan Am

Dr Mohamad Kashfi

Perubatan Am

Bahasa Melayu & Bahasa Inggeris
Doktor-doktor kami boleh menulis dalam Bahasa Melayu & Bahasa Inggeris
Doktor bertauliah
Semua doktor di DoctorOnCall adalah berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia
Privasi Terjamin
Sebarang data anda tidak akan didedahkan kepada mana-mana pihak
Pantas Dan Cekap
Sebarang pertanyaan anda akan dijawab oleh doktor degan segara
*Forum ini terbuka kepada umum. Elakkan daripada berkongsi maklumat sulit anda seperti no telefon dan email kerana ia boleh dilihat oleh orang lain.
Hantar Secara Sulit

Berikan tajuk untuk masalah kesihatan anda
*Tajuk anda mestilah melebihi 20 patah perkataan
Terangkan dengan lanjut masalah kesihatan yang anda alami
*Penerangan anda mestilah melebihi 20 patah perkataan
Sila masukkan alamat emel anda supaya kami dapat menghantar jawapan bagi soalan anda

Forum Kesihatan
#1 Malaysia

Selalu rasa nak pitam

Dijawab oleh: Dr Ramzdhan

Dikemaskini pada: Jun 3, 2019 9:39 AM
suedluv3114 13 bulan

Salam doktor… Saya seorang wanita berusia 35 tahun…sudah berkahwin dan mempunyai 3 org anak… Saya ingin bertanya kepada doktor tentang apa yg pernah berlaku pada saya baru2 ni…

Saya mengalami keadaan di mana tangan dan kaki saya berasa kebas dan sejuk…memang xrasa apa masa tu… Jari2 hampir merengkuk2 seperti nak kejang… Saya pula memang nak pitam xboleh berdiri langsung dan bercakap pun xmampu… Disebabkan saya tetlalu sejuk suami picit2kan tangan dan kaki… Kemudian letak air panas… Tp sy memang xrsa pun air tu panas… Yang pasti saya memang resah gelisah dan rasa nak pengsan dan xberdaya…

Saya ke hospital… Doktor yang merawat saya mengatakan tekanan darah saya rendah… 85/46… Kemudian masuk air… Tapi xde bekalan ubat…

*kejadian mcm ni dah berlaku 2x pada saya…

Isunya adalah… Sebenarnya hari2 saya rasa nak pitam… Yang paling tetuk kejadian di atas… Mungkinkah ada masalah lain dalam tubuh badan saya sehingga setiap hari saya akan rasa nak pitam… Kadang2 sedang saya berbual dan ketawa pun saya boleh rasa nak pitam… Tolong saya ye doktor…sebab ada byk. Kali ke klinik dan hospital doktor hanya bagitau sutuh berhat dan paling kuat masuk air je… Harap doktor boleh beri penjelasan kepada saya…

Tetima kasih…

Salam sejahtera, terima kasih atas soalan yang diajukan.

Jawapan ini adalah keterangan am tentang masalah yang anda hadapi. Sila klik pada link ini (DoctorOnCall)untuk bercakap dengan doktor.

Saya dapat memahami bahawa anda sangat prihatin terhadap keadaan anda. Untuk menjawab soalan anda, keadaan anda boleh disebabkan oleh tekanan darah yang tidak normal. Tekanan darah yang normal adalah dalam lingkungan 120/80 mmHg.

Terdapat beberapa punca yang boleh dikaitkan dengan pitam. Antaranya ialah:

  • Labyrinthitis - jangkitan telinga bahagian dalam boleh memberi kesan kepada pendengaran dan keseimbangan, dan boleh membawa kepada pitam.
  • Migrain - pening dan pitam boleh berlaku sebelum atau selepas sakit kepala, atau tanpa sakit kepala
  • Paras gula dalam darah rendah (hipoglisemia) - yang biasanya terjadi kepada orang yang menghidap diabetes dan mengambil ubat terutamanya insulin

Untuk mengetahui punca masalah anda, anda amat disarankan untuk merujuk masalah ini dengan lebih lanjut. Anda boleh klik pada link ini (DoctorOnCall) untuk bercakap dengan doktor kami secara atas talian. Terima kasih.
pening

Dikemaskini pada: Mon Jun 03 2019 09:39:37 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)
4.88
Tuntut RM300 Ujian COVID-19 >
Tanya Doktor Percuma Hadiah Tunai RM30 eFarmasi