Perlu Bantuan?

Forum Kesihatan
#1 Malaysia

Muntah air liur

Dijawab oleh: Dr Sri Viknarajan

Dikemaskini pada: November 28, 2020 2:00 PM

Sulit 50 hari

assalamualaikum, saya wanita, dah berkahwin, sy dah demam 2 hari… on off… harini lps solat maghrib nak minum air, baru 2 3 suap je… muntah airtapi dlm 2 3 hari ni x berapa nk minum air masak, dia mcm nk minum air manis dengan masamsebab apa ye doktor

Dr Sri Viknarajan 50 hari
General Practitioner

Salam sejahtera dan terima kasih kerana menghubungi kami.

Kami memahami keresahan yang dialami oleh pihak anda. Walau bagaimanapun bantuan kami adalah terhad berdasarkan deskripsi yang anda telah sampaikan melalui forum ini.

Inginkan gaya hidup sihat? Suplemen dapat membantu !

Mual muntah boleh disebabkan oleh banyak perkara, antaranya:

  • gangguan kestabilan hormon atau PMS
  • gangguan atau jangkitan saluran pencernaan
  • gangguan organ pendengaran atau kestabilan tubuh
  • gangguan saraf atau penglihatan
  • tanda-tanda kehamilan
  • dan lain-lain.

Gejala demam tersebut boleh menandakan berlakunya jangkitan kuman pada tubuh, namun demam yang naik turun serta berpanjangan (melebihi tiga hari) perlu dikaji dengan lebih teliti oleh pihak kesihatan, kerana dikhuatiri:

  • jangkitan virus (i.e. covid19, denggi, dll)
  • jangkitan bakteria (i.e. tifoid, dll.)
  • jangkitan parasit (i.e. cacingang, dll)
  • dll.

Kekerapan meminum air boleh merujuk keapda sesuatu gejala penyakit (i.e. diabetes), namun pada individu yang sihat, ia lebih sering dikaitkan dengan refleks tubuh yang dahaga atau sikap mengidam. Namun, walaupun anda lebih selesa untuk minum air manis, disarankan juga untuk minum air masak agar badan sentiasa terhidrasi.

Inginkan penjelasan lebih lanjut daripada pakar? Internal Medicine Specialist kami sedia membantu.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang kondisi kesihatan anda, atau agar rawatan yang lebih tepat boleh di laksanakan, pemeriksaan yang lebih terperinci perlu dilakukan terlebih dahulu. Oleh yang demikian kami menasihatkan agar anda mendapat rawatan secara langsung di klinik ataupun hospital yang terdekat. Tambahan lagi, anda boleh berhubung dengan doktor kami secara langsung diatas talian menggunakan link yang berikut. (DoctorOnCall). Terima kasih.

Dikemaskini pada: Sat Nov 28 2020 14:00:41 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)
4.87
Konsultasi Atas Talian
Dapatkan nasihat doktor dan Pakar Pakar Gastroenterologi tentang mual & muntah secara online dari mana jua anda berada tanpa perlu menunggu giliran.
Konsultasi Doktor RM19.99 Konsultasi Pakar Dari RM80
Saringan Kesihatan PERCUMA
Mencegah adalah lebih baik daripada mengubati. Adakah anda sedia untuk melawan jangkitan? Ketahui dalam 5 minit!
Mula Saringan Kesihatan PERCUMA
Sulit
Angin dalam perut, rasa mual & rasa suhu badan meningkat Salam & hi doktor…saya ada masalah angin dalam perut…Rasa mual tapi tak muntah…sy ada pergi klinik Dan doktor bagitahu gastrik angin…selepas angin dah rasa xde, tapi sekarang ianya berlaku smula… Baca lagi...
4 bulan
Sulit
Muntah, Batuk,demam dan pening Saya lelaki berumur 20an kebelakangan ini sakit kerap pening Dan sakit badan…saya berkerja sebagai operator kilang pada isnin hingga sabtu dan Ahad saya berniaga Selalu bile Tiber Malam sakit s… Baca lagi...
3 bulan
Sulit
Masalah penghadaman - makanan tersangkut antara leher dan dada Saya berusia 53 tahun.Berat badan 86 kg. Tinggi 1.75 mtr. Tidak merokok. Tiada darah tinggi,kencing manis dan masalah jantung. Masalah saya bila makan, makanan seakan tidak sampai ke perut dan… Baca lagi...
3 bulan
Sulit
Hi, saya wanita usia 24 tahun. Apa fungsi sebab masalah loya tekak? Saya makan seperti biasa, tetapi hari ini saya bangun tidur minum air suam 1 gelas terdahulu selepas tu mula terasa loya di tekak Hi, saya wanita usia 24 tahun. Apa fungsi sebab masalah loya tekak? Saya makan seperti biasa, tetapi hari ini saya bangun tidur minum air suam 1 gelas terdahulu selepas tu mula terasa loya di t… Baca lagi...
27 hari
Sulit
Muntah angin, kepala rasa berat kadang2 Saya lelaki berumur 23 tahun mengalami muntah angin. Badan terasa sejuk trutama dibahagian tapak kaki dan berpeluh. Kepala kadang-kadang rasa berat seperti di cucuk dibahagian atas dan mulut ter… Baca lagi...
51 hari