Forum Kesihatan
#1 Malaysia

Batuk berkahak dan selsema

Dijawab oleh: Dr Ramzdhan

Dikemaskini pada: Julai 22, 2019 4:54 AM

aliffzubir 13 bulan

Sy bukan seorg perokok, tetapi sy mencuba mengisap vape dlm masa seminggu dgn nikotin 12mg. Dlm masa seminggu itu sy telah batuk berkahak kehijau bergitu dan juga selsema. Ada kah ini disebabkan oleh mengisap vape itu yg menyebabkan sy batuk, selsema, demam sehari dan ada pagi tu badan mcm sengal sengal. Sy kuatiri denggi, Kemudian sy telah ke klinik, doktor membuat ujian darah, result darah putih tinggi sedikit. Ada kah ini berlalu kerana sy mengisap vape?

Dr Ramzdhan 13 bulan
General Practitioner

Salam sejahtera, terima kasih atas soalan yang diajukan.

Jawapan ini adalah keterangan am tentang masalah yang anda hadapi. Sila klik pada link ini (DoctorOnCall) untuk bercakap dengan pihak kami.

Berdasarkan keterangan yang anda berikan, gejala batuk berkahak boleh disebabkan:

  • Jangkitan kuman dalam saluran udara
  • Selesema beserta kahak dari saluran udara akibat sejarah merokok yang lama (“smoker’s lungs”)
  • Adaptasi badan terhadap penggunaan vape

Sekiranya masalah ini berlanjutan serta memudaratkan kesihatan anda, anda disarankan untuk merujuk masalah ini dengan lebih lanjut kerana maklumat tambahan serta pemeriksaan adalah diperlukan sebelum kesimpulan dapat dibuat. Anda boleh berjumpa dengan doktor anda ataupun klik pada link ini (DoctorOnCall) untuk bercakap dengan pihak kami secara atas talian. Privasi anda akan kami jaga. Terima kasih.

Dikemaskini pada: Mon Jul 22 2019 04:54:48 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)
4.88
Konsultasi Atas Talian
Sekarang anda boleh terus dapatkan konsultasi doktor secara online mengenai masalah Cara Berhenti Merokok dari mana jua anda berada tanpa perlu menunggu giliran.
Konsultasi Doktor
Sulit
Vape semasa proses pemulihan stroke ishemic calebral Salam doc Saya ishemic calebral stroke. Dulu sebelum stroke saya mmg seorang vapers. Dalam proses pemulihan ni… boleh ke saya vape semula Baca lagi...
4 bulan
Sulit
Tangan dan kaki kiri kebas selepas berhenti merokok Selamat malam doktor…saya terasa kebas tangan dan kaki kiri selepas berhenti merokok…bila berdiri terasa hendak pitam…adakah itu normal selepas berhenti merokok secara mengeju Baca lagi...
3 bulan
firdauschew
Pakcik saya ni memang liat kalau suruh makan ubat Assalamualaikum doktor, saya ingin bertanya bagi pihak pakcik saya, dia seorang perokok tegar, dan ada masalah kolesterol, darah tinggi dan kencing manis jugak. Dia tak boleh nak berhenti merokok, tap… Baca lagi...
13 bulan
khair
Adakah benar dr jika saya berhenti rokok, sy tidak akan dapat kanser Adakah benar dr jika saya berhenti rokok, sy tidak akan dapat kanser paru-paru meskipun sy rokok lebih 10 tahun? Apakah cutoff utk dapat paru-paru normal? Baca lagi...
17 bulan
ahmadlim
Saya takut sakit jantung Salam doktor, saya lelaki dah berumur. Saya akui saya memang hisap rokok. Susah sangat nk berhenti. Macam mana ya. Saya takut sakit jantung sebab sekarang macam selalu sakit dada dan sesak nafas. Baca lagi...
13 bulan
Tebus baucar RM15 di e-farmasi >